MÃ¥ltid i skogen

13 april 2020

Jag fick en begäran att planera en måltid som skulle göras över öppen eld i slutet av maj. Vi skulle vara 7 vuxna och två barn varav 1 vegetarian, 1- glutenfri och en laktosfri. Tänkte passa på att dela med mej av idén jag fick ifall någon anna har nytta av den.

 

Meny:

 

Välkomstdrink

Tallbarrs-te med lite ingefära+honung

 

Förrätt 

Fisch and chips

 

Huvudrätt

Taco, tortilla

 

Efterrätt

Pavlova med granskotts-sylt, harsyra, havrekrisp och lingon 

 

Pann-kaffe

 

 

Ingredienser

 

  • Ingefära (ca. En fingerstor bit)
  • Honung
  • Talbarr 4-5 dl
  • 2-3 liter vatten

 

  • Fisk 800 g (fungerar bra med strömmingsfile)
  • Svamp eller t.ex äggplanta 100g som vegetarisk alternativ
  • Glutenfrit skorpmjöl 1 påse
  • Vitpeppar
  • Svartpeppar
  • Vitlökspulver
  • Salt

 

  • Potatis 1kg
  • Paprikapulver
  • Svartpeppar
  • Salt
  • Olivolja
  • Smör (laktosfritt)

 

  • Gräddfil 2 dl (laktosfritt)
  • Dill
  • Vinäger 
  • Salt
  • Peppar

 

  • Tortillaplättar 40 st
  • Glutefri tortilla 5 st
  • Beanit vegeprotein 3 pkt
  • Lök 1-stor
  • Vitlök några klyftor
  • Älgstek ca. 800 g (Kan även vara t.ex rökt fisk)
  • Salt
  • Peppar
  • Salladsblad 400 g
  • Paprika 400 g
  • Gurka 500 g
  • Tomat 500 g
  • Tacosås 500 g
  • Riven ost 500 g
  • Gräddfil 4 dl (laktosfritt)

 

  • Färdig maräng (på 6 äggvitor)
  • Grädde/havrevisp 3 dl (laktosfri grädde)
  • Vaniljsocker 3 tsk
  • Granskottssylt

 

  • Havregryn 4 dl
  • Smör 100 g (laktosfri)
  • Socker 1 dl
  • Salt

 

  • Harsyra 0,5 - 1 dl
  • Lingon ca. 1 dl

 

  • Kaffe 0,5 pkt
  • Vatten 2,5 liter
  • Mjölk 2dl (havremjölk)
  • Socker

 

 

Lägg vatten, tallbarr och ingefära i en kastrull. Koka upp och låt stå varmt en tid så att smakerna lossar från barren och ingefäran. Servera med lite honung. Sätt gästerna och plocka tallbarr så får du kocka i fred.

 

Begär gästerna att hämta dill åt dej och hoppas att någon säger “aj dilldå” så att du får skratta.

Blanda dill, lite salt, peppar och några droppar vinäger i gräddfilen.

Skär upp potatis i klyftor (ca. 1-1,5 cm tjocka) Blanda skorpmjöl och kryddor i en påse. Börja med att svänga vegetariska maten i mjölblandningen. Lägg därefter i fisken i påsen och sväng runt försiktigt så mjölblandningen fastnar i fisken.

Värm upp muurikkapannan och lägg på potatisen. Stek potatisen i olja /smör på inte alltför het panna och i ca 20 min strö på paprika, salt och peppar medan du steker. Flytta potatisen till ena sidan pannan och stek fisken, äggplantan på andra sidan i ca. 5 min per sida. Sväng försiktigt så inte paneringen lossnar.

Servera helst på en trädbit med en klick smaksatt gräddfil

 

Skär upp älgsteken i 2,5-3 cm “biffar”, stek biffarna i några minuter per sida så att de är medium stekta (skär mitt i tjockaste biten och kolla att den inte är rå. Lägg köttet i folie och lägg åt sidan.

Du kan låta gästerna skära upp grönsakerna i små bitar under tiden. Resevera plåster.

Skär upp löken och vitlöken i små bitar, stek vegeproteinen med lök och vitlök. 

Skär upp älg-biffarna i tunna (2-3mm) små skivor, krydda med salt och svartpeppar.

Lägg upp delikatesserna på bordet och börja bygga ihop era tortillor. (plättarna kan värmas upp på pannan en kort stund)

 

Låt maten smälta i magen tills du kan börja röra på dej igen. Fyll kaffepannan med vatten och ställ den vid elden. När vattnet kokar lyfter du bort pannan och lägger i kaffe, häll i pulver tills det blir en liten torr hög på ytan. Koka upp kaffet 2-3 gånger och ställ åt sidan. Låt stå i några minuter. Det brukar vara poro i pipen så häll första koppen tillbaka i panna.

 

Lägg havregryn, smör och socker i en stekpanna och stek tills det blir lite brunt, bränn inte! Lyft bort från elden och strö på lite salt.

 Vispa grädden och vaniljsocker (havrevispen kan vara lättare att vispa).

Gör en vacker hög av maräng och vispgrädde, lägg på granskotts-sylt, lingon, havrekrisp  och harsyra.

 

Njut av livet!

 

Bilden är från matkursen i Ovanmalm hösten 2019.